1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11

Hooggevoeligheid

Elke leerkracht zal het beamen: ze krijgen steeds meer kinderen in de klas met ADHD, PDD-NOS, Asperger of een andere vorm van autisme, of hoogbegaafdheid. Komt deze toename nu door betere diagnoses, zijn we nu eenmaal verzot op het plakken van etiketten, of is er iets anders aan de hand?
 
Er zijn pedagogen die in de huidige generatie kinderen nieuwe eigenschappen zien. Ze zijn wakkerder, staan als baby al sneller open voor de wereld om zich heen – een wereld die ook beduidend meer en heftiger prikkels op de kinderen afvuurt dan een generatie geleden. Deze kinderen houden, zo lijkt het, de volwassenen al heel snel een spiegel voor. Men noemt ze ook wel nieuwetijdskinderen of indigokinderen. Ook de term hooggevoeligheid komt je wel tegen in verband met deze kinderen, alhoewel deze woorden natuurlijk ook weer etiketten zijn en niet iedereen er hetzelfde mee bedoelt.
 
Hoe dan ook: deze kinderen hebben vaak moeite met het scheiden van innerlijke en uiterlijke prikkels. Ze hebben rust, structuur, afbakening en gezonde prikkels nodig en krijgen die thuis, op straat of op school vaak niet. Daardoor raken ze overprikkeld, gaan extreem gedrag vertonen of raken juist volledig in zichzelf opgesloten. Een diagnose is snel gesteld, een medicijn of therapie kan (tijdelijke) verlichting geven, maar de achterliggende oorzaak wordt niet gezien en dus niet aangepakt.
 
Wij zijn ons er terdege van bewust wat deze kinderen nodig hebben. Wij hebben niet de illusie dat we alle problemen waar deze kinderen tegenaan lopen, kunnen oplossen – de wereld is immers veel, veel groter dan school alleen. Wat we wel kunnen bieden, is dat het kind gezien wordt, dat we proberen de kracht van het kind te vergroten in plaats van het probleem van het kind te verkleinen. Wat we kunnen bieden is, dat het kind er mag zijn, of het nu een etiket heeft of niet. Wat we ook kunnen bieden, is een omgeving waarin we prikkels doseren. Waarin we zoveel mogelijk gezonde prikkels aanbieden. Om die reden zijn we zeer terughoudend met het gebruik van computers en tv op school, en gebruiken we zoveel mogelijk natuurlijke materialen.